Vi er gået ind i et nyt kalenderår, og vi har skiftet 2017 ud med 2018. Et nyt år betyder for mange et ønske om større sundhed og velvære. Danskerne sætter som aldrig for nytårsforsætter. Vi melder os ind i træningscentre, rydder køkkenet for usunde madvarer og bytter det daglige glas vin ud med et glas vand. Forsætterne kan være mange, men de færreste holder dem året ud. Er du én af dem, der har svært ved at fastholde de sunde vaner i resten af årets måneder, så læs med her og få et par gode tips til at holde fast i de sunde vaner.

 

1. Sæt dig et mål

Nøglen til en vedvarende livsstilsændring er at formulere sig et klart og tydeligt mål. Det kan være alt fra at løbe et maraton til at bruge mere tid med familien. Målet er helt personligt og skræddersyet til dig. Et godt råd er at skrive det ned på en lap papir og anbringe det et sted, som du typisk vil møde hver morgen. Det kan for eksempel være på badeværelsesspejlet, så du bliver mindet om dit mål, når du står og børster tænder. På denne måde har du allerede fra morgenstunden din målsætning med i baghovedet, og du kan indrette din dag efter at opnå det bedst muligt.

2. Fortæl andre om din plan

Et trick rigtig mange bruger er at engagere andre mennesker i din rejse. Ved at fortælle dit forsæt til venner og familie, står du ikke blot til ansvar over for dig selv men også andre mennesker. Det vil gøre det meget sværere for dig at droppe det, da mange vil forbinde det med stolthed, når nu både manden, konen og vennerne kender til dit mål. Og det er faktisk slet ikke så tosset endda. Så fortæl vidt og bredt om dine ønsker og forhåbninger – jo flere, jo bedre!

3. Juice, juice, juice!

Rigtig mange ønsker at spise flere grøntsager i hverdagen men har svært ved nå op på de 600 gram om dagen, som er anbefalet. Men hvem siger, at man absolut skal gnave og tygge sig igennem alle gram? Du kan bare drikke dem. Inden for de sidste fem år er det blevet enormt populært at juice sine grøntsager og derigennem få de mange vitaminer og mineraler, som grøntsager indeholder. Har du ikke lige en juicer stående i skabet, kan du lige nu få en rabatkode til Whiteaway ved at klikke på linket.

4. Se det som en livsstilsændring

Når virkeligheden rammer den 2. januar, og man påbegynder sin nye, sunde hverdag, omtaler rigtig mange det som en kur, for eksempel en slankekur. Det der kendetegner en kur er, at det er noget, der slutter. Men de gode vaner skulle jo gerne holde ved hele året, og det er altså de færreste, der er på kur et helt år. Derfor bør man fortælle sig selv, at det ikke blot er en kur, men en livsstilsændring. Det er altså ikke noget, man lige stopper med foreløbigt. Hvis du gør dette, vil det være meget lettere for dig at overkomme forhindringer og fristelser, for der er ikke nogen udløbsdato på din nye livsstil – den er nemlig for livet.

Fire tips til en sund start på det nye år

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *