Alle os, med lidt for meget på sidebenene, har prøvet diverse slankekure uden held. LCHF-kuren, 5:2-kuren, Dukan-kuren, Juice-kuren eller sågar Stenalderkost. Nogen har måske virket kortvarigt, men efter et vægttab, har vi taget det på igen. Mange slankekurer medfører sultestrejke og øger vores stofskifte. Når vi ikke spiser særlig meget, har kroppen ikke meget at arbejde med. Men så snart vi igen begynder at spise normale mængder, vil kroppen igen komme på arbejde. Denne gang arbejder kroppen på højtryk, da den skal omsætte mere end den er blevet vant til. Vores stofskifte nedsættes derfor, fordi den ikke kan følge med. Vi ender igen ved vores udgangspunkt -med lidt for meget på sidebenene. Men frygt ej, der er andre måder at tabe sig på, hvor man ikke behøver at sulte sig selv.

Mad med måde

Spis til du er mæt. Hvis du spiser langsomt og nyder din mad, har kroppen nemmere ved at opfange mæthedssignaler, end hvis du spiser om kap med dig selv. Din daglige kost skal cirka bestå af 10-20% protein, max 30% fedt og 50-60% kulhydrater. Det er selvfølgelig svært at tænke over altid, men hav det alligevel i baghovedet, hvis du er på vej til at fortære en proteinholdig snack. Du bør have tre hovedmåltider om dagen. Herudover bør du spise nogle sunde mellemmåltider, så du ikke får lyst til søde sager mellem hovedmåltiderne. Drik et glas vand før du spiser, da det tager toppen af sulten. En god idé er også at portionsanrette dine hovedmåltider. Hvis pander og gryder står for snuden af dig på bordet, vil duften og synet nærmest umuliggøre, at du ikke tager endnu en portion.

Dyrk motion

Fysisk aktivitet skaber endorfiner i hjernen og forbedrer dit humør. Det øger desuden din forbrænding og sørger for, at du taber mere fedt end muskelmasse. At skulle tabe sig er ofte en trættende periode, da man skal modstå en masse fristelser, man plejede at falde i. Men motion giver dig masser af energi og gåpåmod, og hjælper dig til at modstå de søde sager. Det er dog vigtigt, at du finder ud af hvilken form for motion, der fanger dig. Det er meget forskelligt fra person til person; nogen elsker at dyrke holdsport og kontaktsport, mens andre foretrækker at træne selv. Nogen foretrækker at tæske løbebåndet i fitnesscenteret, mens andre tæsker TRX-snorene i fællesskab med andre. Uanset hvad, er det lysten, der driver dig. Derfor skal du lytte til dig selv, og vælge den form for motion, som giver dig lysten til at komme ud af døren. Normalvis siger man, at voksne skal være fysisk aktive mindst 30 minutter om dagen. Med fysisk aktivitet menes der, at du skal blive let forpustet, få pulsen op og til sidst få tungt åndedræt. Når man er overvægtig, skal man dog bevæge sig mellem 60-90 minutter dagligt. Det kan måske synes som lang tid, men hvis man eksempelvis bytter bilen ud med cyklen til og fra job, er man jo allerede godt på vej.

Forandringer der holder

Der er mange forskellige meninger om, hvad der opretholder et vægttab. Det vigtigste er dog, at det kræver varige livsstilsændringer. Hvis først du har tabt dig, skal du ikke falde tilbage til dine gamle vaner og rutiner. Følg vejen du har banet for dig selv og stabiliser den hen ad vejen, når du er tæt på at nå din drømmevægt. Det kræver tålmodighed hele vejen igennem, da du kommer ikke til at ligne en fotomodel på en måned. Et varigt vægttab tager tid, da kroppen langsomt skal vænne sig til din nye livsstil. Det anbefales, at man taber sig et halvt til et helt kg kom ugen. Så kan kroppen også nå at følge med. Det kan være en god ide at få hjælp og rådgivning fra en klinisk diætist eller din læge, da de kan give dig værktøjer til, hvordan du på bedst mulig vis opnår dit mål. Det kan være dyrt, men råd og vejledning til et varigt ægtetab er uerstatteligt. Lån penge, hvis økonomien sætter en stopper for dit vægttab. Så snart du har smidt kilo, er det de bedste penge, du har brugt i dit liv. Det vigtigste er, at du er villig til at lave forandringer resten af livet. Det er ikke nemt at tabe sig, og det er heller ikke nemt at vedligeholde et vægttab. Men hvor der er vilje er der vej.

Vejen til et varigt vægttab

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *