Internettet har bragt alle ting inden for vores rækkevidde med et klik fra at købe dagligvarer til at undersøge vores næste nye bilkøb. En større og større del af internettet udvikler sig til at være et forum, hvor forbrugere vurderer produkter og tjenester baseret på indtryk og feedback fra andre, ligesindede forbrugere.
Det er let at antage vigtigheden af ægte kundeanmeldelser i forhold til social influencers og sider, der tjener penge på at lave produktanmeldelser og ”product placement” sponseret af producenterne. På sider som trustpilot, danskeanmeldelser.dk og lignende, kommer der kommentarer og reelle anmeldelser, som kunderne kan benytte til at vurdere deres næste køb. Samtidig med, at butikkerne kan se hvordan kunderne opfører sig før og efter brug af deres tjenester eller køb af produkter, hvilket kan hjælpe med at udvikle planer for at forbedre forretningen.
Hvem læser anmeldelser online?
Statistikker viser, at størstedelen af alle online-shoppere bruger anmeldelser til at bestemme, hvilke produkter de skal købe, og hvilke tjenester de skal købe. I 2017 læste kunderne gennemsnit syv anmeldelser, før de har tillid til en virksomhed; en stigning fra seks i det foregående år. Og med mere end 90% af alle kunder, der bruger onlineanmeldelser som en del af deres forskning på lokalt og nationalt niveau, ville det lettere spørgsmål være: Hvem læser dem ikke?
Ifølge Fan & Fuel (2016) læser 94% af onlinekunder anmeldelser, inden de træffer købsbeslutninger. For produktspecifik information viser Spiegel Research Center (2017), at 95% af kunderne læser anmeldelser, før de foretager et køb.
BrightLocal (2017) -studier viser, at 97% af forbrugerne bruger anmeldelser til at søge efter lokale tjenester. Specifikt læser 60% af forbrugerne anmeldelser til restauranter og caféer, 40% for B&B og 33% for medicinske tjenester.
Small Business, Trends (2017) viser, at 83% af jobsøgende bruger anmeldelser til at støtte deres beslutninger om, hvilke virksomheder de skal ansøge om. Og 84% af patienterne bruger onlineanmeldelser til at evaluere læger, før de tjekker ind.
Det er ikke længere tilstrækkeligt at informere kunderne om tilgængeligheden af et produkt eller en tjeneste; kunderne deler deres førstehåndserfaringer online. Virksomheder, der ikke har anmeldelser, mangler muligvis en mulighed for at vokse deres forretning, og firmaer med dårlige anmeldelser vil ikke kunne undgå en langsom død.